top of page

tir. 18. feb.

|

Litteraturhuset i Bergen

Styredagen 2020

Nye forretningsmodeller - konkurranse på et nytt plan. Rammebetingelsene til mange bransjer i Norge er i ferd med å endre seg som følge av nye trender - eksempel delingsøkonomi, tjenestifisering, åpen innovasjon og behov for økt bærekraft.

Registreringen er lukket
Se andre eventer
Styredagen 2020
Styredagen 2020

Tid og sted

18. feb. 2020, 12:00 – 16:00

Litteraturhuset i Bergen, Østre Skostredet 5, 5017 Bergen, Norge

Om arrangementet

DEN REGIONALE STYREDAGEN - STYREAKADEMIET VESTLAND 

Nye forretningsmodeller - konkurranse på et nytt plan

Konferansier: Mette Havre fra Styreakademiet

Rammebetingelsene til mange bransjer i Norge er i ferd med å endre seg som følge av nye trender - eksempel delingsøkonomi, tjenestifisering, åpen innovasjon og behov for økt bærekraft. Og det gjør at etablerte selskaper må revurdere og forandre sine forretningsmodeller. StyreAkademiet satte fokus på dette med spennende foredragsholdere som belyste både teori og praktisk gjennomføring. Her er en kort oppsummering av den faglige programmet:

  • Carl Christensen, Director digital transformasjon KPMG / ansvarlig for styreprogram hos NHH startet med "Nye forretningsmodeller og de utfordringer dette gir for styret". Han belyste utfordringene styret står overfor i møtet med krav til at virksomhetene må innovere i sine forretningsmodeller. Forretningsmodellinnovasjon krever dyp forståelse for kundebehov og virksomhetens operasjonsmodell, hvilket kan skape informasjonsassymmetri mellom styre og ledelse. Dette kan igjen føre til administrasjonsstyrte strategiprosesser hvor styret blir stående på sidelinjen. Hvordan kan styret sammensettes, ledes og agere for å ta en tydelig rolle i strategiutvikling i møtet med forretningsmodellinnovasjon.

  • Andreas Helland, CCO og Co-founder Atender holdt et engasjerende innlegg om nye selskaper som kommer til, og som skaper disruption. Han mente det er blitt veldig enkelt å etablere nye selskap, noe som ville sette etablerte virksomheter under risiko for marginalisering. Med Case-perspektiv fra TV 2/Vimond og Atender belyste han hvordan endring av bruksmønster, teknologi og forretningsmodeller har skapt enorme endringer.

  • Ole Øyen, Karabin, CEO Karabin AS snakket om hvordan arbeide med scenario og forretningsmodeller i styresammenheng tok for seg hvordan man kan arbeide med scenario og forretningsmodeller i styresammenheng. Det skjer stadig skiftende endringer i dagens samfunn. Selskap som ikke følger med på endringer fronter stor risiko - så hvordan kan vi sørge for at selskapet er forberedt? Med bruk av metoden "The Mind of The Fox" kan virksomheter i dag «robust-teste» dagens strategi oppimot 4 scenarioer som man i felleskap beskriver og overvåker, og om man er på vei inn i et scenarioet så kan må ha klar plan B for å sikre at selskapet håndterer endringer og nye forretningsmodeller som utfordrer virksomhets strategi. 

  • Elisabeth Norberg, Leder digital økosystem og styremedlem i Fjordkraft holdt et spennende innlegg om kundeopplevelse og innovasjon i nye forretningsmodeller med temaet "Kundeopplevelse og innovasjon i nye forretningsmodeller i Fjordkraft." Fjordkraft har gått fra ett kjerneprodukt med fokus på pris og påslag, til nye forretnings-modeller. "Kundeopplevelse" og "verdi for kunde" er en sterke drivere i digitaliseringen. I oktober i fjor lanserte Fjordkraft en app for oversikt og kontroll. Et 24/7 kundeverktøy, og spydspiss i det digitale økosystemet.For selskapet betyr det konkurransekraft og nye inntektskilder.

Del arrangementet:

bottom of page