DESIGN - EN STRATEGISK KONKURRANSEFAKTOR

- og derfor et klart styreansvar!

Møtet handlet om hva styret skal gjøre når virksomheten skal fornye produktdesign, interiør, grafisk profil eller hele sin identitet og uttrykk? Hva gjør styret da?

 

Design er ikke lengre noe en overlater til marked, salg og kommunikasjon. Til det er merkevare blitt for viktig. Og hvordan går en fram for å bestille tjenester i det såkalte kreative leverandørmarked?

 

Den kjente designeren Lasse Berentsen fra Fuggibaggi viste oss eksempler på god design og hva design er og ikke er. Han innførte begrepet deisign thinking som noe som burde kunne gjennomsyre hele bedriften - også styret. Han siterte strategisk ekspertise: "forskjellen på norsk og utenlandsk design (dansk osv.) er at der har deisgn kommer inn i ledelse og styrerom".

 

Vi fikk også info om hvordan et nystartet selskap ved navn "Time to riot" skal hjelpe virksomhetene med å innkjøp av kreative tjenester.

 

Til slutt fikk vi med oss hva Sparebanken Vest tenker om nybygget sitt, og bli med på en liten omvisning i et fantastisk bygg!.